תפריט – גני ילדים באר שבע

תפריט שבועי משוער של גן ילדים באר שבע  “דין-דון”:

גן ילדים בבאר שבע - תפריט יום ראשון
גן ילדים בבאר שבע - תפריט יום שני
גן ילדים בבאר שבע - תפריט יום שלישי
גן ילדים בבאר שבע - תפריט יום רביעי
גן ילדים בבאר שבע - תפריט יום חמישי
גן ילדים בבאר שבע - תפריט יום שישי





גני ילדים באר שבע – תזונה בריאה.

מגיל שנה וחצי כמעט כל הילדים עוברים ל-4 ארוחות ביום. בארוחת הבוקר הילד אמור לקבל כ-25% מכמות המזון היומית, בארוחת הצהריים – 30-35%, בארוחת הביניים – 15-20% ובארוחת הערב – 25%. כבר אין חובה לטחון את המזון בגיל הזה, אך יש צורך לבשלו היטב ולמעוך אותו בעזרת מזלג. חלק מהמזון הרך כבר ניתן להגיש לילד חתוך לחתיכות קטנות (לדוגמא, פירות יער ופירות רכים בשלים – תפוזים, קלמנטינות, ענבים, אפרסקים, משמשים, שזיפים. יש להוריד את הקליפה).
בגיל הזה עדיין אין לתת לילד תבשילים מטוגנים.
אפשר להתחיל לגרד את הירקות לסלט במגרדת גסה יותר. כמות הסלט היומית עולה עד לכף. מרחיבים גם את מבחר הירקות – מתחילים לתת לפת, כרובית, אפונה (את האפונה מועכים). מעשירים את מגוון הדייסות, בנוסף לדייסות אורז, סולת, שיבולת שועל וכוסמת מכניסים לתפריט היומי גם גריסי פנינים ודוחן.
את תבשילי הבשר עדיין מכינים מבשר טחון. אין לתת נקניק, אפילו לא שומני ומעושן, לילד עד גיל שנתיים. גם קוטג’ וגבינה שקונים בשוק אין לתת לילד.
לקראת השנה השלישית, גופו של ילד מתחיל להיות יותר פונקציונלי – שיני החלב כבר בקעו ושרירי הלעיסה מתחילים להיות מספיק חזקים, מה שמאפשר לילד ללעוס כמעט כל מזון. לכן ניתן להעשיר את מגוון המזון בתפריט היומי ולשנות את אופן הבישול.
לסוגי הבשר המומלצים בשלב מוקדם יותר, ניתן להתחיל להוסיף בשר כבש, אך ללא שומן. בגיל הזה כבר אין חובה לטחון את הבשר. ניתן לבשל בשר החתוך לחתיכות קטנות ברוטב. אך בגיל הזה עדיין אין לתת בשר אווז או ברווז, כי הוא אינו מתעכל בקלות, ואין גם לתת בשר מעושן, כולל נקניק.
לעיתים רחוקות ניתן להגיש לילד נקניקיות, נקניקיות עבות ונקניק מבושל ללא שומן. בגיל הזה בשר כבד עדיין מהווה רכיב חשוב של תזונה. בכבד מצויים חלבונים איכותיים וקלים לעיכול, וכמו כן, גליקוגן – עמילן מן החי, מינרלים, ויטמינים וחומרים שמעודדים עיכול ויצירת תאי דם חדשים. אך אין כבר צורך לטחון את הכבד, ניתן לבשלו בסיר סגור עם ירקות.
פשטידת בשר יכולה להיות מנה חדשה בתפריט של הילד, החל מגיל שנתיים. מכינים את הפשטידה מבשר מבושל, ירקות שונים, אורז, אטריות. יש לתת לילד 90 גרם בשר ביום, וזה כולל את כל סוגי הבשר והנקניק. יש לתת לילד 30 גרם דגים ביום. אך מפני שלא ניתן לבשל תבשיל מכמות דג מזערית כזו, ניתן לחלק את המנה השבועית – 210 גרם –ל-2-3 ארוחות. ניתן להשתמש בבשר דגי נחלים או דגי ים גדולים בלי הרבה עצמות, אך עדיף בפילה. ניתן לבשל את הדג בלי כלום, או להוסיף קצת שומן או מרק דגים עם גזר ובצל. דג מלוח מעובד ניתן לתת מדי פעם לאחר השרייה במים בחלקו הראשון של היום, עם תוספת, או לפני ארוחת צהריים בתור מתאבן.
התפריט של הילד חייב לכלול גבינה לבנה, עדיף טרייה, אך ניתן גם לטגן ממנה לביבות. כבר ניתן לתת לילד ביצה מבושלת, טרייה – אסור.
הילד זקוק לחלב טרי ולמוצרי חלב חמוצים. כמות החלב הנדרשת ביממה יורדת ל- 600 מ”ל, מתוכם 200 מ”ל חייב להיות חמוץ, כמו רוויון, למשל. עדיף לא לתת לילד חלב שהחמיץ בבית, הוא עלול לגרום לבעיות עיכול. כמות השמן מן הצומח עולה עד 6 גרם ביום, חמאה עד 17 גרם.
לאחר גיל שלוש, ניתן לתת לילד כמעט את כל סוגי האוכל, להוציא תבלינים חריפים. ניתן לתת שימורי בשר, דגים, ירקות ופירות, תרכיזים למיניהם, מזון מעושן ומלוח. אך אין להפריז בכמותם, אלא לתת אותם לעיתים רחוקות על מנת לגוון את התפריט. יש להיזהר מהפרזה בשימוש בשומן. אוכל שומני מתעכל במשך זמן רב, כי הוא מעכב את ייצור מיצי הקיבה. לכן אסור לתת לילדים תבשילים עשירים בשומן, במיוחד בערב, כי הם לא מספיקים להתעכל עד שמגיעה שעת השינה.
במרגרינה (עדיף על בסיס חמאה) ניתן להשתמש בתפריט של ילדים רק לשם הכנת בצק שמרים.
ניתן להכניס לתפריט של הילד כרוב ממולא עם בשר, ראגו ירקות, קישואים מטוגנים וממולאים, פלפל, גמבה ועגבניות ממולאות. בקיץ ניתן לעשות לביבות מקישואים ופטיסונים (סוג של קישוא), אפשר להגיש חצילים, גם מטוגנים. את הדלעת ניתן לתת לא רק בתוך דייסות – סולת, אורז, דוחן, וכו’ – אלא גם עם פירות ותפוחי אדמה.
בגיל הזה, התפריט של התבשילים העשויים דגים ובשרים נהיה עשיר יותר. ניתן להכין לילד בשר עוף או בקר מבושל בסיר סגור, ביף סטרוגנוף, קריש בשר, או דג מטוגן.
את הדגנים עדיין עדיף להגיש עם ירקות.